Τρίτη, Φεβρουαρίου 23, 2016

Διαλυτικά

Μια παλιά ανάρτησή μου που βλέπω πως έχει μεγάλη επισκεψιμότητα είναι αυτή με τα διαλυτικά!Μόλις είχα ξεκινήσει το μπλογκ μου και δεν έγραφα σωστά ,σε εμφάνιση ,γιατί δεν ήξερα να χρησιμοποιώ τα πλήκτρα ακόμα....όχι πως ξέρω τώρα ...αυτό φαίνεται από οσες αρχικές μου αναρτησεις άφησα και δεν έσβησα ,ακριβώς για να θυμάμαι πώς έγραφα!



Η Kathy μου άφησε σχόλιο να πλαστικοποιήσει την ανάρτηση.
Όποιος θέλει μπορεί να την αντιγραψει και εσείς που ξερετε καλύτερα τα κομπιουτερ να κάνετε πιο έντονα γραμματα όπου θέλετε ,να αφαιρέσετε ή προσθέσετε ό,τι θέλετε ,γενικά έχετε το ελευθερο σε ό,τι βλέπετε στην Κατηγορία Εκπαίδευση να το αντιγραψετε!

Και φυσικά να παραλείψετε τα γενικά σχόλια στην εισαγωγή μου !

Με βάση λοιπόν το σχόλιο και επειδή τα δίδυμα διδάχτηκαν τα διαλυτικά και φέτος στην Γ' Δημοτικού αποφάσισα να την ξαναγραψω λίγο καλυτερα .





                                              Τα διαλυτικά



   Διαλυτικά ( ¨  )λέγονται οι δυο τελείες που σημειώνουμε  πάνω απο το  ϊ   και το  
 ϋ, όταν τα προφέρουμε από το προηγούμενο φωνήεν χωριστά 

παράδειγμα: 

α τ μ ο π λ ο ϊ κ ώ ς  ,  κ α τ α π ρ α ϋ ν τ ι κ ό ς  , μ α ϊ ν τ α ν ό ς , μ υ ϊ κ ό ς,


ταΐζω ,αϋπνία , γαϊδουράκι 

( αν δεν έμπαιναν τα διαλυτικά ,οι λέκεις αυτές θα διαβάζονταν διαφορετικά ,δηλαδή:
γαϊδουράκι = γεδουράκι  , ταΐζω = τέζω , αϋπνία = αφπνία κτλ. )

κατά συνέπεια , δε χρειάζονται διαλυτικά τα    ωι  (ηρωικός , πρωί , στωικός )
τα   ιυ  (διυλιστήριο)  τα    ηι   (Πομπηία) και τα    ωυ  (Μωυσής) , αφού ετσι κι αλλιώς προφέρονται χωριστά .

Επίσης , δεν βάζουμε διαλυτικά όταν το προηγούμενο φωνήεν τονίζεται :


Μάιος              ( αλλά    Μαϊου)


γ ά ι δ α ρ ο ς    ( αλλά   γαϊδουρινός )

κ ο ρ ό ι δ ε ψ α  ( αλλά  κοροϊδεύω )

π λ ά ι                   ( αλλά    πλαϊνός )


τσάι 

Δεν βάζουμε διαλυτικά όταν όταν προηγείται το ι ( ει ,οι ) και ακολουθεί άλλο φωνήεν:

πιάνω , λειώνω , ποιος , πιες  κτλ.



Στη μεγαλογράμματη γραφή παραμένουν τα διαλυτικά αλλά όχι ο τόνος :

ΑΡΧΑΪΣΜΟΣ , ΕΥΦΥΪΑ ,ΤΑΪΖΩ ΓΑΪΔΟΥΡΙ κ.τ.λ.


Να και πώς τα βάζουμε στο πληκτρολόγιο :







Nasia
Nasia

This is a short biography of the post author. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus nullam quis ante maecenas nec odio et ante tincidunt tempus donec.

20 σχόλια:

  1. Καλά, έχω δει από ανθρώπους που χειρίζονται άριστα το πληκτρολόγιο κάτι εξόφθαλμες ορθογραφικές παρατυπίες... :/

    Πολύ χρήσιμη ανάρτηση, ας αποκατασταθεί επιτέλους η τιμή του καημένου γαϊδουράκου! (Νομίζω, μαζί με το Μάιο, είναι οι πιο ταλαιπωρημένες λέξεις!)

    Καλό μεσημέρι!

    ΥΓ. - άσχετο: Ο... ατάσθαλος, θα φάει σήμερα τα δύο κομματάκια του;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. εγώ περισσότερο αναφερόμουν στο ότι δεν άλλαζα παραγράφους ,δεν έβαζα σημεία στίξης κτλ. γιατί δεν ήξερα πού βρίσκονται στο πληκτρολόγιο!
      Ενώ τώρα που ξέρω δεν βάζω τόνους και κάνω λάθη από βιασύνη ή γιατί γράφω και κοιτάω αλλού!
      Εχω θέμα με τη βιασύνη μου ,οπως σημερα σε εσένα που το αρχικό γράμμα σου είναι ίδιο με άλλης μπλόγκερ(και μοιαζει η συνέχεια) ,οπότε απαντάω χωρίς να δω καλά χαχαχα

      ΥΓ : ΟΧΙ φυσικά ,γιατί χαζευει και διάβασμα που εχει για αυριο μισής ώρας ,από τις 3 που στρωθηκε και ενω δεν εχει σηκωθεί απο το γραφείο του φτάσαμε στις 5.35 και δεν εχει κανει τίποτα...συνέχεια μουρμουράει κάτι ακατανόητα και σε λίγο που θα επέμβω θα του μουρμουρίσω έτσι που θα τα καταλάβει στο δευτερόλεπτο!
      Απορώ πού το θυμήθηκες!χαχαχα























      Διαγραφή
  2. Είμαι τραγικά ανορθόγραφη, αυτό που μ' έχει σώσει, είναι τ' ορθογραφικό αυτόματο λεξικό που βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα σχόλια στα blogs... αλλά όταν για κάποιο λόγο, δεν έχει ενεργοποιηθεί παθαίνω "κολάπσους" και μάλιστα μπορεί και να μην αφήσω σχόλιο, γιατί μ' ενοχλεί πολύ η ανορθογραφία, βασικά αισθητικά!
    Τώρα, η αφεντιά μου, δεν έχει ανακαλύψει πώς μπαίνουν τα διαλυτικά απ'το πληκτρολόγιο του pc μου και κάνω ένα "κόλπο" ντι φάβα...
    Γράφω μια λέξη που έχει διαλυτικά, κρατώ απ΄την αυτόματη διόρθωση τα διαλυτικά και συμπληρώνω τη λέξη... κόλαση!!!
    Αυτό είναι σχόλιο που διαλύει και σκάει και γάιδαρο, χαχαχα!
    ΑΦιλάκια και καρδιάς και ορθογραφημένα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. καλά δεν παίζεσαι με αυτό που κανεις στα διαλυτικά!
      τωρα που σου το έδειξα το κατάλαβες;
      Δεξί Alt και ;
      τα πατάς ταυτόχρονα και μετά πατάς το φωνήεν.

      Διαγραφή
    2. Λοιπόν: ϊ ϊ !!! αυτό Οκ! μερσί πολύ!
      Το alt, τρόμαξα να το βρω στο πληκτρολόγιο και όταν το πατώ, μου βγάζει ΅΅ και το ι πάει βόλτα!!!
      Θα κάνω δοκιμές αλλού και θα σου έρθω έτοιμη! ΐ α! Οκ! ΐ ΐ ΐ

      ΑΦιλάκιαααααααααααααααααα και χίλια ευχαριστώ! <3

      Διαγραφή
    3. χαχαχαχαχαχαχα τι γέλιο που εχεις!

      Διαγραφή
  3. Πω πω! Θυμάμαι, την πρώτη φορά που χρειάστηκα διαλυτικά στην εφημερίδα, καθώς εκεί πρωτοχρησιμοποίησα πληκτρολόγιο, και δεν τα έβρισκα με τίποτα και τα είχε εκνευριστεί ο εκδότης που καθυστερούσα την ύλη που έπρεπε να φύγει για το τυπογραφείο και με πήρε και με σήκωσε! Και ήταν και η ώρα 2 το ξημέρωμα και δεν μπορούσα να πάρω και καμιά φίλη τηλέφωνο να μου πει, διότι, βλέπεις, ο εκδότης δεν είχε ιδέα από πληκτρολόγια, ούτε καν από γραφομηχανή. Να φανταστείς τα άρθρα του είναι χειρόγραφα!
    Δυο ώρες έκανα να τα βρω!
    Ωραία χρόνια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχαχα εντάξει τώρα γελάω αλλά φαντάζομαι το άγχος σου εκείνη τη στιγμή,γιατί την εφημερίδα την πληρωνει ο άλλος και δεν ανέχεται και πολλά λάθη για να μην πω κανένα!
      Κι εμένα φίλη μου με έμαθε τα διαλυτικά στο πληκτρολόγιο...

      Διαγραφή
  4. Kι εγώ νόμιζα πως πρόκειται για διαλυτικά χρωμάτων βλέποντας τον τίτλο...
    Πάντως με την άνεση του αυτόματου διορθωτή, χάνουμε σιγά-σιγά την επαφή μας με τη γραμματική (νομίζω). Γιατί η διόρθωση γίνεται μεν, αλλά δεν γίνεται κατανοητή απ' τον γράφοντα.
    Τα ουδέτερα που παίρνουν "υ" στο τέλος, πότε θα μας τα θυμίσεις;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχαχα για άλλον πήγαινε εκεινη η ανάρτηση ,που συνεχίζει ανετότατα το λάθος ,σε εμένα έμεινε το κουσούρι!!!
      Μου φαίνεται πως θα αρχισω να σας τα θυμίζω κάθε ΒΡΑΔΥΥΥΥΥΥ αντί καληνύχτας!

      Διαγραφή
  5. Εγώ πάλι δεν θυμάμαι πού και από ποιον τα έμαθα! Μάλλον όταν μάθαινα τα προγράμματα σε σεμινάρια θα ήταν!
    Και πού τα ξέρω, ε; Κάνω κάτι άλλες πατάτες ( κι εγώ από τη βιασύνη μου αλλά και την τύφλα μου- αν δεν φοράω τα γυαλιά μου και δεν έχω το μεγάλο φως αναμμένο ...Παναγία μου !
    Θα σου πω από τη τηλέφωνο μια πατάτα που έκανα χτες γιατί τώρα πάω κουρασμένη για νάνι!
    Πωπω πάλι 11 πήγε;;;;;;; :((

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μην χρησιμοποιείς το όνομα θείων προσώπων επί ματαίω!Να σου στειλω τα διδυμα που απο την θρησκευόμενη δασκάλα τους έχουν γίνει άσσοι σε αυτά και δεν μας αφηνουν να ξεστομίσουμε τα θεία προς βοήθειά μας !
      Μόνο αν βρεθούμε στον πάτο του ωκεανού και δεν έχουμε σωτηρία ή σε παρόμοιες επικίνδυνες καταστασεις επιτρέπεται!
      Ξέρεις τι βλέμμα θα σου ρίξουν έτσι και χρησιμοποιησεις άσκοπα τα θεία; Δεν εχεις ιδέα!

      Διαγραφή
  6. Το έμαθα και αυτό !!Τι να κάνω δεν τα έβαζα αφού δεν τα ήξερα .
    Βιντεάκι τίποτα σήμερα !!!
    Καλό ξημέρωμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. όχι ,ξεροσφύρι το μάθημα! Αν κι εδω ταίριαζε το οπτικοακουστικό υλικό ,μαθαίνεις καλύτερα,εχεις δίκιο χαχαχα
      Καλημέρα Νικόλ!

      Διαγραφή
  7. Εδώ ξεχναμε τους τόνους .. τα διαλυτικα θα βλεπουμε; αν και τα βρήκα τωρα τελευταια μονη μου στο πληκρολογιο...μετα απο 4 χρόνια που το χρησιμοποιώ .. και που ακομα μονο με δύο δάχτυλα... αστα .. ανεπηδευτη μαθησεως ειμαι..και κανω και πολλα λαθη εμ τι να σου κανει ένα δημοτικό; αν και μου βγαζει μια κοκκινη γραμμουλα απο κατω σε οσες λεξεις είναι λάθος η χωρίς τόνο .. αλλα αν ξαναγυρίζω πίσω να διωρθώσω.. άστα.... αλήθεια υπαρχει στα σχόλια διωρθωτης λαθών; πες μου το κι αυτό να το μαθω να κανω την εξυπνη.. Νασια μου...χι.χι...φιλακιαααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. στα σχόλια δεν υπάρχει διορθωτής νομίζω...
      Κι ο πατέρας μου του δημοτικού είναι και τι κάνουν τα διαόλια μου; Οταν πηγαίνουμε σπίτι του ,τον βάζουν να γραφει και μετά κάνουν διαγωνισμό ποιος θα βρει τη λέξη που έγραψε...μιλάμε μόνο ο πατερας μου μπορει να διαβασει τη λέξη του χαχαχαχα με τα μικρά βέβαια το παρακάνει για να τα μπερδεύει ,αλλά εχει τύχει να παω μαζί του για ψωνια ,με λιστα που εχει γραψει αυτός και να στεκόμαστε με τις ωρες να βρούμε τι έχει γραψει σε μια λέξη! Ούτε αυτός δεν έβγαζε τι είχε γραψει!!!!
      Αλλά γελαει κι αυτός πολύ με αυτο! Φυγαμε και δεν το πήραμε αυτό που ηθελε!
      Καλημέρα Ρούλα!

      Διαγραφή
    2. Πώς δεν υπάρχει Ρουλίτσα;... πχ το (φρικτό) ιπάρχη, το κάνει στο πιτς φιτίλ, υπάρχει!
      Με τα κομπιούτερ γίναμε ξεφτέρια, το μόνο που δεν μας μαθαίνουν να γράφουμε, είναι ποίηση... ή ευγένεια!!!

      Διαγραφή
  8. Ακόμη δεν έχω βρει πως μπαίνουν τα διαλυτικά στο πληκτρολόγιο.
    Απο το κινητό είναι εύκολο, τα βγάζει μόνο του.
    Θυμήθηκα,με τα παραδείγματά σου, μια πινακίδα που είχα δει καποτε για μία ταβέρνα και έγραφε ¨Παιδάκια στα Κάρβουνα¨, χωρίς τα διαλυτικά δηλαδή και έμοιαζε, μοιάζει ακόμη δηλαδή, αρκετά αστείο.
    Καλή σου μέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχαχαχα μα είδες πως διαβάζονται χωρίς τα διαλυτικά!Θα το πω στα μικρα την πινακιδα ,για ανεκδοτο χαχαχα
      το εμαθες τωρα;

      Δεξί Alt και ;
      τα πατάς ταυτόχρονα και μετά πατάς το φωνήεν.

      Διαγραφή